کاوش موضوع گروه کانونی
صفحه اصلی
گروه کانونی
یک گروه متمرکز، یک مصاحبه گروهی است که شامل تعداد کمی از افراد یا شرکت کنندگان است که دارای ویژگی ها/تجارب مشترک و … هستند که واکنش آنها به سؤالات خاص مورد مطالعه و ارزیابی قرار میگیرد. گروههای متمرکز در مطالعات بازار برای درک بهتر واکنش مردم به محصولات، خدمات یا درک شرکت کنندگان از تجربیات مشترک، استفاده میشوند. بحثها میتوانند هدایت شونده یا باز باشند. در تحقیقات بازار، گروههای متمرکز میتوانند واکنش یک گروه به محصول یا خدمات جدید را بررسی کنند. به عنوان یک ابزار ارزیابی برنامه، آنها میتوانند درسهای آموخته شده و توصیههایی را برای بهبود عملکرد و کارایی استخراج کنند. این ایده برای محققان است تا واکنشهای شرکت کنندگان را درک کند. اگر اعضای گروه، نماینده جمعیت بزرگتری باشند، انتظار میرود که این واکنشها منعکس کننده دیدگاه جمعیت بزرگتری باشد. بنابراین، گروههای متمرکز یک روش تحقیق یا ارزیابی را تشکیل میدهند که محققان برای جمعآوری دادههای کیفی از طریق بحثهای تعاملی و هدایت شده آن را سازماندهی میکنند.
گروه متمرکز همچنین توسط جامعه شناسان، روانشناسان و محققان در مطالعات ارتباطات، آموزش، علوم سیاسی و بهداشت عمومی استفاده میشود. بازاریابان میتوانند از اطلاعات جمعآوری شده توسط گروههای متمرکز برای به دست آوردن بینش و آگاهی در مورد یک محصول، بحث یا موضوع خاص استفاده کنند. در تحقیقات کیفی، مصاحبهها شامل گروهی از افراد میشود که از آنها در مورد ادراکات و استنباطها، نگرشها، نظرات و دیدگاهشان در مورد موضوعات مختلف (مثلاً سقط جنین، نامزدهای سیاسی یا مسائل دیگر) سؤال میشود. اعضای گروه اغلب آزادند تا با یکدیگر صحبت کنند و تعامل داشته باشند. به جای اینکه یک محقق/ارزیابی کننده به صورت انفرادی از اعضای گروه سؤال بپرسد، در گروههای متمرکز از تعامل گروهی برای کشف و شفاف سازی باورها، نظرات و دیدگاههای شرکت کنندگان استفاده میکنند. این موضوع باعث میشود با گزینههای بیشتر و دستی بازتر تصمیم بگیرند و همچنین تعامل گروههای تمرکز به محققان اجازه میدهد تا دادههای کیفی را از چندین شرکتکننده به دست آورند و اغلب آن را به روشی نسبتاً مناسب، راحت و کارآمد تبدیل میکنند. در حالی که یک گروه متمرکز در حال برگزاری است، تسهیلکننده یادداشت برداری یا ضبط میکند. پژوهشگران باید اعضای گروه متمرکز را با دقت انتخاب کنند تا اطلاعات مفیدی به دست آورند. گروههای متمرکز ممکن است شامل ناظری نیز باشد که به پویاییهایی که با کلمات بیان نمیشود، توجه میکند، مثلاً زبان بدن، افرادی که چیزی برای اضافه کردن دارند اما صحبت نمیکنند.
تعریف جامع و خلاصه تر
مطالعه به روش گروه کانونی یک روش تحقیق کیفی در مطالعات مدیریت محسوب میشود. روشهای پژوهش کیفی در علوم انسانی و مدیریت از جمله روشهای پژوهشی است که استفاده آنها در موقعیتها و جایگاههای مناسب خود میتواند بسیار اثربخش باشد. این روشها در میان پژوهشگران و صاحبنظران کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاست. به گونهای که حتی حجم زیادی از پژوهشهای علمی در زمینه مدیریت خالی از خلاقیت شده و تنها محدود به روشهای کمی و آن هم بیشتر روش پیمایشی و کاربردی شدهاست.
متأسفانه تحقیقات اکتشافی و تولیدکننده علم در کشور بهرغم ظرفیت مناسب در خور توجه نیست. شاید علت آن را بتوان ضعیف بودن در ارتباطات و کارهای جمعی دانست. چرا که تحقیقات کیفی نیازمند تبادل نظرات بیشتر میان افراد است. از طرف دیگر بسیاری از مدیران با بیتوجهی به این روشها اعتقادی به اختصاص وقت به این روشها ندارند.... بیشتر در ویکی پدیا